Närvarande men ändå inte integrerade

Kvinna i studentmössa på café med manliga studenter i bakgrunden. Foto.

Närvarande men ändå inte integrerade – så var i mycket de tidiga studentskornas plats i studentlivet, vilket bilden ovan skulle kunna illustrera.

I själva verket vet vi naturligt nog inte alls varför Hulda Lundh sitter ensam nedanför verandan där en grupp manliga studenter umgås på detta foto från den populära restaurang Åke Hans uteservering 1907. Den utdragna stolen och antalet koppar på bordet indikerar också att Lundh nog egentligen har sällskap, men att detta rest sig från bordet för att fotografera henne.

Lundh hade också flera systrar som läste vid universitetet under tidigt 1900-tal. Hon blev senare läroverksadjunkt i Ystad.

Foto: Akademiska Föreningens arkiv