Anne L'Huillier – Lunds universitets första Nobelpristagare!

Den 3 oktober 2023 kom beskedet att Anne L’Huillier, professor i atomfysik vid Lunds universitet, tilldelats årets Nobelpris i fysik. Hon blev därmed den första Lundaforskaren att få ett Nobelpris!

Flera forskare med Lundaanknytning har förvisso fått Nobelpris tidigare, men alltid efter att de har lämnat Lunds universitet. Närmast var Manne Siegbahn som övergav Lund för Uppsala 1922 och fick Nobelpriset i fysik redan 1924.

Anne L’Huillier är den femte kvinnan någonsin som har tilldelats Nobelpriset i fysik (där den första var Marie Curie). Hon delar priset med Pierre Agostini och Ferenc Krausz. De får det ”för experimentella metoder som genererar attosekundpulser av ljus för studier av elektrondynamik i materia”.

Deras arbete har gjort att man kan utforska elektroner inuti atomer och molekyler. Med en exponeringstid på en miljarddels av en miljarddels sekund, en attosekund, kan man följa elektronernas rörelser runt en atomkärna.

Kom till Lund 1992

L’Huillier föddes i Frankrike 1958 disputerade 1986 vid Université Pierre-et-Marie-Curie. På initiativ av Claes-Göran Wahlström, som hon sedermera gifte sig med, kom hon till Lunds universitet 1992 för att arbeta med Fysiska institutionens nya femtosekunders lasersystem. 1994 flyttade hon permanent till Lund, där hon blev lektor 1995 och professor 1997.

Hon invaldes 2004 som utländsk ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och blev 2012 ordinarie ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens avdelning VII. Hon var ledamot av Nobelkommittén för fysik mellan 2007 och 2015.

Fortsatte föreläsa

L’Huillier fick reda på att hon fått Nobelpriset i en paus under en föreläsning. Hon meddelade sedan studenterna att hon skulle behöva gå lite tidigare och fortsatte därpå att föreläsa tills det var dags för det offentliga tillkännagivandet från Kungliga Vetenskapsakademien.

Petra Francke

För vidare läsning

Nobelpriset i fysik till Anne L'Huillier, Lunds universitets webbplats (artikel av Jonas Andersson)

Porträtt av kvinna. Foto.
Anne L'Huillier tilldelades Nobelpriset i fysik 2023. Foto: Magnus Bergström